Urakkariita – juristi apunasi, kun remontti tai rakennushanke menee pieleen

Urakkariita voi syntyä ja rakennus- tai remonttiprojekti kariutua useista syistä: aikataulu viivästyy, kustannukset ylittyvät, työn laatu ei vastaa sovittua tai urakoitsija ylilaskuttaa. Juristimme auttaa arvioimaan tilanteesi, puolustamaan oikeuksiasi ja löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun – ammattitaidolla, ketterästi ja kustannustehokkaasti. Alkuneuvonta on maksuton.

Lue tällä sivulla urakkariidoista, urakoitsijan virhevastuusta, urakoitsijan ylilaskutuksesta, kuluttajan oikeuksista sekä siitä, miten riitatilanteessa voi toimia.

urakkariita - urakoitsijan virhevastuu - remonttiriita - kuluttajansuoja remontissa - juristi

Villy Lindfelt, juristi, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja
044 2358 211, villy.lindfelt@lakius.fi


Mistä urakkariitoja syntyy?

Urakkariita syntyy, kun urakkasopimuksen täytäntöönpano ei vastaa odotuksia tai sitä, mitä katsotaan sovituksi. Tyypillisiä urakkariitojen aiheita ovat:

  • Remontti tai urakka viivästyy. Työ ei valmistu sovitussa ajassa tai viivästymisestä aiheutuu lisäkustannuksia.

  • Rakennusvirheet tai puutteellinen työnjälki. Työ ei vastaa alan vaatimuksia tai tilaajan perusteltuja odotuksia.

  • Lisätyöt ja yllättävät kustannukset. Urakoitsija lisää laskuille asioita tai vaatii lisämaksua töistä, joita ei ole etukäteen sovittu.

  • Sopimuksen epäselvyydet tai puutteet. Kirjallinen sopimus puuttuu, töistä ei sovittu riittävän tarkasti tai sopimuksen tulkinta aiheuttaa erimielisyyttä.

  • Työn keskeytys tai urakkasopimuksen purku. Toinen osapuoli keskeyttää työn taikka purkaa tai aikoo purkaa sopimuksen kesken projektin.

Urakkariita syntymässä? Ota yhteyttä juristiimme tilanteesi arvioimiseksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, alkuneuvonta on maksuton.


Urakan virhe ja kuluttajansuoja – milloin remontissa on virhe ja mitä sen perusteella voi vaatia?

Tehdyssä remontissa tai urakassa voi olla palvelun virhe, jos

  • työ poikkeaa sovitusta sisällöltään, suoritustavaltaan tai lopputulokseltaan

  • työ on tehty puutteellisesti tai ilman vaadittavaa ammattitaitoa ja huolellisuutta – riitatilanteessa urakoitsijalla on näyttötaakka siitä, että tämä on toiminut ammattitaitoisesti ja huolellisesti

  • kuluttajan etua ei ole huomioitu riittävästi, esimerkiksi kustannusten syntymisessä

  • työn, sen tulosten tai materiaalien laatu ei ole tavanomaista hyvää tasoa

  • työ ei täytä lain, asetusten, viranomaisten tai hyvän rakennustavan vaatimuksia

  • työ ei vastaa annettuja myynti-, markkinointi- tai ennakkotietoja – tai olennaisia tietoja on jätetty antamatta

  • urakoitsija ei ole kertonut työn järkevästä teettämistavasta tai olennaisista riskeistä

Jos pidät työtä virheellisenä, reklamoi viipymättä. Voit pidättää maksun virheellisen työn osalta ja vaatia korjausta, hinnanalennusta tai vahingonkorvausta. Sopimuksen purkaminen on viimeinen keino, ja silloinkin virheettömän työn osuus on maksettava.

Epäilynä urakan virhe? Ota yhteyttä tilanteesi arvioimiseksi, alkuneuvonta on maksuton.

urakoitsijan virhevastuu - remontin virhe - urakan virhe - kuluttajansuoja

urakoitsija liikalaskutus - urakoitsijan ylilaskutus - urakoitsija laskuttaa liikaa - kuluttajansuoja

Urakoitsija laskuttaa liikaa – mistä ylilaskutuksen tunnistaa?

Sovittua korkeampi tuntihinta, poikkeuksellisen korkeat matkakulut tai ylimääräiset, tarpeettomat työntekijät laskulla voivat olla merkkejä perusteettomasta laskutuksesta. Kuluttajansuojalaki suojaa asiakasta tilanteissa, joissa urakoitsija ylittää sovitun hinnan ilman hyväksyttävää perustetta.

  • Kuluttajahinnat ovat arvonlisäverollisia. “Ylimääräistä” arvonlisäveroa ei saa lisätä laskutusvaiheessa.

  • Kiinteä hinta, hinta-arvio ja enimmäishinta. Kiinteää tai enimmäishintaa ei saa ylittää, annetun hinta-arvion saa ylittää vain 15 %:lla.

  • Lisätöistä sovittava. Lisätöitä voi lähtökohtaisesti tehdä vain kuluttajan luvalla.

  • Lisämaksujen periminen. Jos kuluttaja ei ole antanut suostumusta lisämaksuun, hänellä ei ole velvollisuutta sitä maksaa.

  • Hintatietojen antaminen koti- ja etämyynnissä. Koti- ja etämyynnissä kuluttajalle on annettava kirjallisesti ennen sopimuksen tekoa tiedot hinnasta ja kustannuksista.

  • Urakoitsijan neuvontavelvollisuus. Jos remontin hinta näyttää muodostuvan ilmeisesti suuremmaksi kuin tilaaja voi perustellusti odottaa, urakoitsijalla on velvollisuus ilmoittaa siitä.

  • Kohtuullinen hinta maksettava, jos hinnasta ei ole sovittu. Referenssinä voi olla sama palvelus ammattitaitoisesti, mutta taloudellisesti tarkoituksenmukaisella tavalla suoritettuna.

  • Ylilaskutus voi paljastua vasta maksun jälkeenkin. Maksaminen ei estä vaatimasta perusteettoman edun palautusta jälkikäteen.

Epäilynä urakoitsijan ylilaskutus? Ota yhteyttä tilanteesi arvioimiseksi. Alkuneuvonta on maksuton.


Miten toimia, jos epäilet urakoitsijan suorituksessa virhettä tai urakkariita on syntymässä?

  1. Tarkista sopimus ja dokumentit. Mitä sovittiin asiasta, jossa katsot urakoitsijan menetelleen sopimuksen tai lain vastaisesti?

  2. Ota kuvat ja dokumentoi kaikki viat tai viivästykset. Näyttö on keskeistä riitatilanteessa.

  3. Reklamoi ajoissa! Tee virheilmoitus mahdollisimman nopeasti ja kirjallisesti riippumatta siitä, onko kyseessä palvelun virhe, viivästys tai ylilaskutus.

  4. Hanki asiantuntijalausunto (tarvittaessa). Jos asia on teknisluontoinen, asiantuntijalausunnon hankkiminen rakennusalan ammattilaiselta saattaa olla tarpeen.

  5. Ota yhteyttä juristiin. Jos riita ei ratkea reklamoinnilla, viimeistään silloin voi olla tarpeen ottaa yhteyttä juristiin. Juristi voi auttaa oikeuksiesi selvittämisessä, vaatimuskirjelmien laatimisessa ja lähettämisessä sekä riidanratkaisussa, alusta loppuun.

urakkariita - remonttiriita - urakoitsijan virhevastuu - urakan virhe - remontin virhe - remontin viivästys - remontin purku - kuluttajansuoja

Urakkariita käsillä tai saitko ostajalta vaatimuskirjelmän?

Ota yhteyttä, juristimme antaa alustavan arvion tilanteestasi nopeasti ja luottamuksellisesti.
Riita-asiassa voimme tarkistaa, kattaako oikeusturvavakuutuksesi lakimieskuluja.
044 2358 211 |  villy.lindfelt@lakius.fi