Autoriita – juristi apunasi, kun autokauppa ei mennyt kuten piti

Auton ostaminen tai myyminen voi johtaa erimielisyyksiin – erityisesti silloin, kun ajoneuvossa ilmenee vikoja tai ostaja kokee tulleensa harhaanjohdetuksi. Autokauppariita ei kuitenkaan ole toivoton tilanne. Juristimme auttaa arvioimaan tilanteesi, puolustamaan oikeuksiasi ja löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun – ammattitaidolla, ketterästi ja kustannustehokkaasti. Alkuneuvonta on maksuton.

Lue tällä sivulla autoriidoista, virhevastuusta autokaupassa, autokaupan kuluttajansuojasta sekä siitä, miten autoriitatilanteessa voi toimia.

autoriita - autokauppariita - autokaupan virhevastuu - autokaupan kuluttajansuoja - juristi

Villy Lindfelt, juristi, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja
044 2358 211, villy.lindfelt@lakius.fi


autoriita - autokauppariita - virhevastuu autokaupassa - kuluttajansuoja autokaupassa

Yleisiä autokauppariitojen aiheita

Autokauppariita voi syntyä monesta syystä – tyypillisimpiä ovat:

  • Vakavat viat heti kaupanteon jälkeen. Esimerkiksi moottoriviat tai voimansiirron ongelmat, joita ei ole tuotu esiin.

  • Myyjän tiedonantovirhe. Jos ajoneuvon kunnosta, historiasta tai korjauksista on annettu virheellistä tai puutteellista tietoa – tai olennaisia tietoja on jätetty kertomatta, joilla olisi ollut vaikutusta kaupantekoon.

  • Mittarilukeman manipulointi. Todelliset ajokilometrit eivät vastaa mittarin lukemaa.

  • Korjaus, hinnanalennus, vahingonkorvaus tai kaupan purku. Vioista voidaan olla jossain määrin yhtä mieltä, mutta ei siitä, miten tilanne tulisi ratkaista.

Autoriita syntymässä? Ota yhteyttä juristiimme tilanteesi arvioimiseksi, alkuneuvonta on maksuton.


Milloin myydyssä autossa on virhe?

Ostaja ei voi vedota vikaan, josta hänelle on ennen kaupantekoa kerrottu, tai vikaan, joka johtuu tapaturmasta, huoltamatta jättämisestä tai ajoneuvon normaalista kulumisesta. Autossa voi kuitenkin olla virhe, jos:

  • auto tai sen osa hajoaa ennenaikaisesti sen tavanomaiseen kestoikään nähden

  • autossa ilmenee takuunalainen vika

  • auton kunto ei vastaa sitä, mitä annettujen tietojen sekä auton hinnan, iän ja ajokilometrien perusteella voi odottaa

  • autosta on annettu vääriä tai virheellisiä tietoja, olennaisia tietoja jätettiin antamatta tai auto ei muuten vastaa annettuja tietoja (esim. varustelun osalta) ja tiedoilla olisi ollut merkitystä ostajalle kaupanteon kannalta

  • auton virheellinen korjaus tai huolto aiheuttaa auton tai sen osan rikkoutumisen

Onko ostamassasi autossa virhe ja pohdit mitä tehdä? Ota yhteyttä tilanteesi arvioimiseksi, alkuneuvonta on maksuton.

käytetyn auton virhe - virhe autokaupassa - virhevastuu autokaupassa

virhevastuu autokaupassa - vian korjaus - hinnanalennus - autokaupan purku - vahingonkorvaus

Mitkä ovat oikeutesi, kun myydyssä autossa on virhe?

Jos autossa on virhe, kuluttajana sinulla voi olla oikeus vaatia:

  • Virheen korjaus. Korjaus on aina ensisijainen toimenpide ennen muita seuraamuksia.

  • Hinnanalennus. Hinnanalennus tulla kyseeseen, jos esimerkiksi korjaus ei ole mahdollinen.

  • Kaupan purku. Kauppa voi olla purettavissa, jos virhe on olennainen, sen korjaaminen ei ole mahdollista tai se olisi kohtuuttoman kallista.

  • Vahingonkorvaus. Vlimääräisistä kustannuksista, kuten korjaamomaksuista tai virheen selvittämisestä, sijaisauton vuokrasta tai muista virheestä aiheutuneista suorista kuluista.

Muista reklamoida virheestä viipymättä! Viivyttely voi rajoittaa oikeuksiasi. Jos juristin apu on tarpeen, ota yhteyttä tilanteesi arvioimiseksi. Alkuneuvonta on maksuton.


Miten toimia, jos epäilet virhettä autokaupassa?

  1. Reklamoi kirjallisesti myyjälle mahdollisimman pian virheen havaitsemisen jälkeen. Voit täydentää sitä myöhemmin, jos virhe vaatii lisäselvityksi

  2. Säilytä kaikki asiakirjat ja viestit: kauppakirja, auton myynti-ilmoitus, sähköpostit ja viestit.

  3. Pyydä asiantuntijalausunto viasta tarvittaessa (esim. korjaamolta). Vian korjaamisessa ei silti välttämättä kannata kiirehtiä, sillä kaupan purku ei usein onnistu enää sen jälkeen, kun vika on korjattu.

  4. Kysy juristilta neuvoa varsinkin, jos myyjälle lähetetty reklamaatio ei tuota tulosta. Juristi voi arvioida tilanteesi, suositella parhaat etenemisvaihtoehdot ja laatia tarvittaessa lisäkirjelmiä myyjälle. Usein juristin apu auttaa saavuttamaan sovintoratkaisun ilman oikeudenkäyntiä, mutta tarvittaessa juristi voi myös avustaa asian viemisessä kuluttajariitalautakuntaan tai käräjäoikeuteen.

Jos juristin apu on tarpeen, ota yhteyttä tilanteesi arvioimiseksi. Alkuneuvonta on maksuton.

autoriita - autokauppariita - autokaupan riitauttaminen - autokaupan virhevastuu - virhevastuu autokaupassa - kuluttajansuoja.jpg

Autossa kaupan virhe tai autoriita käsillä?

Varmista oikeutesi ja vältä virheet heti alussa.
Ota yhteyttä, juristimme arvioi tilanteesi nopeasti ja luottamuksellisesti.
044 2358 211 |  villy.lindfelt@lakius.fi